https://www.academyarte.com/templates/jm_iliya/images/logo-loading.gif

مفهوم نقد به زبان ساده

نقد عکس معنی و مفهوم نقد و نقد عکس به زبان ساده. خلاصه معنی نقد عکس در کلاس و کارگاه آموزش نقد و بررسی عکس آموزشگاه آزاد هنری قدیمی

کلمه نقد به تنهایی یعنی " تشخیص خوب از بد ". نقد بین عموم دارای معنی منفی بوده و تنها " بیان نکات منفی یک اثر " از این کلمه برداشت شده است. نقد از روش‌های موثر سنجش کیفیت یک اثر می‌باشد.

به طور کلی نقد به سه نوع است:

  • نقد منفی: از این نوع فقط برای نشان دادن نکات منفی استفاده می‌شود و اکثرا به " حمله شخصی " تعبیر شده که شخض مورد نقد نه آن‌را می‌پذیرد و نه پاسخ مناسبی به آن خواهد داد.
  • نقد سازنده: این نوع نقد یک رفتار محترمانه با اثر ارائه شده است و در قالب یک پیشنهاد جهت بالابردن کیفیت اثر ارائه می‌شود.
  • نقد مخرب: تنها با هدف تخریب اثر و خالق آن صورت می‌گیرد. [1]

در نقد مناسب، لازم است همه جوانب یک اثر را مورد مطالعه قرار گیرد. این مطالعه باید به بیان نکات مثبت و منفی اثر ختم شده و درنهایت برای رفع نکات منفی پیشنهاد ارائه شود. همچنین به این نکته توجه کرد که نتیجه نقد باید به خالق اثر نشان دهد که اثرش در دید مخاطبین چگونه دیده خواهد شد. منتقد موظف است نسبت به مسائل مختلف اثر مانند ژانر، تاریخ ارائه اثر و... آگاهی داشته و در نقد از بیانی ساده و قابل فهم استفاده کند.

نقد عکس تبدیل تصویر به کلمات می‌باشد به گونه‌ای که خواننده و مخاطب نقد با خواندن نقد بتواند عکس را در ذهن خود تصویر کند. منتقد عکس باید آن‌را توصیف ( بیان هر چه که در عکس می‌بیند. اعم ازاشکال هندسی، استفاده از رنگ‌ها، تون‌های خاکستری، تکنیک عکاسی و... که عکس از آن‌ها تشکیل شده است )، تفسیر ( با استفاده از اطلاعات توصیف به بیان معنی و هدف عکس بپردازد )، ارزیابی ( آیا عکاس در ارائه مفهوم مورد نظر خود و ثبت لحظه موفق بوده است یا نه ) و نظریه پردازی ( بیان راه حل‌هایی برای رفع نواقص احتمالی ) کند. [2]

همانطور که اشاره شد منتقد باید به این نکته توجه کند که در نقد نباید صرفا به بیان نکات منفی پرداخته شود بلکه نقدی مطلوب است که همه جانبه بوده و در برگیرنده نکات مثبت و منفی در کنار هم باشد.

 

گردآوری: فرشاد فلاح تفتی

[1] برگرفته از درآمدی بر انواع نقد و کارکردهای آن - فریبرز درودی +
[2] نقد عکس - تری برت

 

آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی قدیمی
دپارتمان آموزش عکاسی حرفه ای

 

logo-samandehi
بالا